Kategorier
Pedaler

Hva kan AI hjelpe meg med i dag?

Jeg har en gitar-effektprosessor, Boss ME-80. Ikke alltid like enkelt å stille inn så det låter som jeg vil… Prøvde å spørre CoPilom om dette i dag, og jammen fikk jeg svar! Se under streken..

Nå har jeg testet! Det er ikke verd hverken lydklipp eller video.iallfall ikke enda! Etter å ha justert kraftig, og til og med fjernet funksjoner, f.eks ikke både masse gain på amp og fuzz, så blir det bråkete! Må nok innse at man må gjøre det helt selv fra bunnen av!

Men litt morsomt at CoPilot ikke ble satt ut av min skrivefeil da jeg kallte brettet mitt for Boss MW.80!


Mitt spørsmål: hvordan stiller jeg inn Boss MW.80 for å få lyd som Comfortably Numb soloen?

CoPilot svarer:

Kortversjon først: Comfortably Numb‑soloen = varm, sustainrik, mildt komprimert lead‑tone med mye mellomtone, litt chorus og et stort, bredt delay. Boss ME‑80 (antar det er den du mener – MW‑80 finnes ikke) kan komme veldig nær.

Under får du en komplett oppskrift du kan stille inn direkte på pedalen.

🎸 Grunnoppsett på Boss ME‑80 for Comfortably Numb‑soloen

1. AMP‑modell

Velg en av disse:

  • MS1959 I+II (Marshall) – mest autentisk
  • BG LEAD (Boogie) – mer sustain, litt tykkere
  • TWEED – hvis du vil ha en varmere, rundere variant

Innstillinger:

  • Gain: 55–65
  • Bass: 45
  • Middle: 70–80 (viktig!)
  • Treble: 55
  • Presence: 50–60
  • Level: etter smak

Gilmour bruker mye mellomtone og en ganske “smooth” topp.

🎛 2. Overdrive/Distortion

Gilmour bruker ofte Big Muff‑aktige fuzz/drive‑lyder.

På ME‑80:

  • OD/DS: MUFF Fuzz
    • Drive: 40–50
    • Tone: 45
    • Level: 60

Hvis det blir for mye fuzz, bruk:

  • OD/DS: OD‑1
    • Drive: 35
    • Tone: 50
    • Level: 60

🎚 3. Modulation – Chorus

Gilmour bruker ofte subtil chorus for bredde.

  • CHORUS:
    • Rate: 20–25
    • Depth: 30–40
    • Level: 25

Bare nok til å gi litt bevegelse.

⏱ 4. Delay – helt avgjørende

Comfortably Numb‑soloen har et stort, varmt delay.

På ME‑80:

  • DELAY: Digital eller Analog
    • Time: ca. 430–480 ms
    • Feedback: 20–25
    • Effect Level: 35–45

Vil du være ekstra nøyaktig:

  • Solo 1: ca. 430 ms
  • Solo 2: ca. 480 ms

🌫 5. Reverb

  • Plate eller Hall
    • Level: 25–35
    • Tone: 50

Ikke for mye – delayen gjør mesteparten av jobben.

🎸 6. Pickup‑valg på gitaren

For mest Gilmour‑preg:

  • Neck pickup (varm og syngende)
  • Eller neck + middle på Strat

Bruk gjerne litt volumrulling for dynamikk.

🔥 7. Bonus – Sustain

Hvis du vil ha den lange, syngende sustainen:

  • COMP (kompressor):
    • Sustain: 60
    • Attack: 40
    • Level: 50

Dette hjelper ME‑80 å få den “evige” tonen Gilmour er kjent for.

Kategorier
Pedaler

Ny pedal: HotOne Binary EKO Delay

HotOne Binary EKO delay
HotOne Binary EKO delay

Ny delaypedal igjen! Dvs ikke ny, men brukt og noe defekt! Displayet funker delvis og er veldig vanskelig å bruke. Denne har 2 x 5 presets med mange muligheter, så displayet hadde vært fint å ha!

Nå har jeg fått liv i pc editoren, så da må jeg sette opp alle presets slik at jeg bare trenger å kontrollere tempo og volum senere! Tap tempo kan brukes!

HotOne Binary editor
Kategorier
Pedaler

Ny pedal: NUX Drive Force

Det kommer fort inn flere pedaler… Denne fristet med mange forskjellige typer drive innebygd. Her må man lese manualen tror jeg… Førsteinntrykket er ikke helt bra, her er det mye veps samlet på ett sted.. Men jeg får gi den en sjanse etter å ha lest meg opp!

Kategorier
Pedaler

Ny pedal: Boss ME-80

Boss ME-80
Boss ME-80

Den evige utskifting av multieffekter fortsetter… Nå har denne kommet i hus, og det er en fantastisk bra multieffekt! Den har alle de effektene du finner i GT serien, og den er veldig enkel i bruk, ingen kompliserte menyer! Også kan den skaffes rimelig nå på bruktmarkedet!

Den kan brukes med lagrede pre-sets, såkalte Patches, eller den kan kjøres i manuell modus, der du slår av og på effektene med fotbryterne, og justerer alle parametere med skruknottene på hver effekt.

Tenker at denne blir beholdt og erstatter GT-001….

Kategorier
Åpningstider

Åpent hele sommeren her!

Jeg tar ikke noen sommerferie, og er tilgjengelig hele sommeren. Kan være jeg må ha en dag eller to på sjøen i finværet, men det er bare å ta kontakt om du trenger service / reparasjon i sommer!

Kategorier
Pedaler

Ny pedal: Zoom A1XFour

Zoom A1XFour

Nye multieffekter kom raskt i hus etter at jeg solgte de jeg hadde. Men har redusert fra 3 til 2 iallfall….
Denne er egentlig beregnet for akustisk gitar, men har masse effekter for el gitar også. Og det viktigste, trommemaskin og 30 sekunders looper. Kjøpte den mest av alt for at barnebarn skal få leke med juniorgitaren og wahwah pedal! Har bare testet trommemaskinen så langt, og den virker som den skal!
Boksen er liten, på størrelse med GT-001, og den kan gå på batterier. Med Zoom Guitar Lab er det enkel editering av patcher og effekter fra pc.

Kategorier
Pedaler

Expression pedal

Expression pedal
Roland EV-5 Expression pedal

Trengte en expression pedal for å bruke sammen med Boss GT-001, og da fant jeg denne på Finn. Det står Roland EV-5 på den, og den er kliss lik den det står Boss på!

Denne er laget i hard plast, Det trenger ikke være dårlig, jeg har en utseendemessig lik Boss volumpedal som har fungert fint i mange år, dog ikke til annet enn hjemmebruk!

Brukes til flere ting, som volum, wah pedal eller til å endre parametere på effektene mens man spiller, f.eks delay tid, overdrive level eller gain på en amp simulering. Denne funker iallfall, men det er et minus på GT-001 at den ikke har inngang for både expression pedal og dobbel fotswitch, det er enten eller.

Kategorier
Pedaler

Ny pedal: Boss GT-001

Boss GT-001
Boss GT-001

Dette er en liten multieffekt enhet i desktop format. Alle amper og effekter er de samme som på GT-100, så de skal være bra! Har akkurat koblet den opp, kan ikke betjene den enda, men har testet noen av de presets som ligger inne, og det høres jo ganske bra ut!

Denne har også inngang for mikrofon, For å kunne ta opp en akustisk gitar f.eks. GT-001 er også et lydkort for innspilling. Du kan også koble til en expression pedal eller dobbel fotbryter.

Noe har jeg funnet ut av! Funker fint med ekstra Ctrl pedal, jeg bruker Boss FS-7 nå, og har en Expression pedal Boss EV-5 på vei! Den har innebygd tuner som er veldig enkel i bruk. Den har IKKE looper (opptaksfunksjon) som nesten alle andre GT brett har.. Et minus synes nå jeg…

Kategorier
Service

Ny tjeneste: Henter og bringer!

Delivery Truck

Jeg har funnet ut at det ikke er så enkelt for alle med levering og henting av utstyr som skal til service hos meg! Holder til utenfor sentrum, og det går ikke buss til døra heller! Og det er slett ikke alle som har egen bil, eller tid, eller sertifikat for den del!

Derfor tilbyr jeg nå å hente og levere instrumenter som skal til service hos meg. Så sant det er bilvei frem til deg kan vi ordne! Prisen blir som Statens satser for bilgodtgjørelse, 5 kr/km pluss bompenger for el-bil! Dette gjelder foreløpig innenfor Kristiansand kommune. Grensetilfeller kan vurderes!

Bestill på melding til meg på 90910265!

Kategorier
Uncategorized

Feil på mailsystemet her-FIKSET

Det er noe galt med mailsystemet her, vennligst send mail til askret@online.no for alle henvendelser.

Det er uvisst hvor lenge det har vært feil på systemet. Om du har sendt en mail og du savner svar, vennligst send omigjen til askret@online.no

Beklager for trøbbel og bryderi!

Men nå er det i orden!